מגמת הנדסת תוכנה(מגמה טכנולוגית)

למה ללמוד הנדסת תוכנה

מעבדה חדשה למגמה – 24 מחשבים חדישים ומהירים, שפע של מקום 

 

לכל מי שמתעניין בעולם המחשבים ,האינטרנט, המידע והסייבר – ומעוניין לדעת "איך עושים את זה".
את הבסיס לעולם זה תמצא אצלנו במגמה.

ולמה כדאי ללמוד "מחשבים" ?
ובכן, אנו לא לומדים "מחשבים", אנו לומדים לחשוב, לנתח ולתכנן בצורה לוגית פתרונות לבעיות, ומנצלים את המחשב כדי ליישם
ולבדוק את הרעיונות שהעלנו, לאסוף מידע ולהציגו בצורה מובנת.
המחשב הוא הכלי – ולא המטרה.

אז מה לומדים במגמה ?
• מדעי המחשב 5 יח"ל
שהם הבסיס להבנת עולם המחשוב והחשיבה האלגוריתמית, תיכנות מתקדם עם מבני נתונים, פיתוח מערכות מונחות אובייקטים OOP, היישום המעשי במעבדה משוכללת בסביבת פיתוח NET. (דוט נט) בשפת C#. 
כולל עבודה אישית בתיכנות בסביבת האינטרנט או אסמבלי.

• עבודת גמר 5 יח"ל – לפי ההתמחות. 

התמחות

תיכנות אפליקציות בסביבת אנדרואיד
מטרת ההתמחות: להקנות לתלמידים כלים לפתח יישום בממשק משתמש גראפי בשפת Java, על פי עקרונות הנדסת תוכנה, הרצות על מכשירים חכמים וטאבליטים, תחת מערכת ההפעלה "אנדרואיד" של "גוגל".

התמחות – לימודי סייבר:
• אסמבלי -עבודה אישית. 
• שפת פייטון.
• רשתות ופרקי אבטחת מידע רלוונטיים. 
• מערכות הפעלה.

בגרויות במסגרת המגמה:

• מדעי המחשב – 5 יח"ל. 
• עבודת גמר ( לפי ההתמחות ) – 5 יח"ל.

מקצועות הלימוד במגמה

מדעי המחשב הינו תחום מרכזי בעל השלכות רבות על תחומים אחרים. מדעי המחשב נתפס כשפת הטכנולוגיה המשמשת לתיאור והבנת מבני מידע וידע, קשרים ותהליכים.

כשפה, מדעי המחשב מאפשרת פתרון בעיות, ייצוג ידע ופורמליזציה של תהליכים ולכן תומכת בהבנת טכנולוגיה ובפיתוח מדעי-טכנולוגי ועקרונותיה משמשים כיום לעבודה מדעית והנדסית בתחומים רבים.

הגדרה כללית של מיומנויות ייחודיות ורלבנטיות לתחום הדעת

פתרון בעיות והיכולת לממשן באמצעות שפת מחשב תוך תכנון, בניית ובדיקת אלגוריתם הן מהמיומנויות הייחודיות לתחום מדעי המחשב.

מידול והפשטה הן מיומנויות נדרשות ונרכשות בתחום מדעי המחשב והתלמידים יוכלו ליישמם גם בתחומי ידע רבים מחוץ למדעי המחשב.

הגדרת מטרות התכנית בתחום אסטרטגיות החשיבה

אחת ממטרות הלימוד במדעי המחשב בחטיבה העליונה, הינה חשיפת התלמידים לתהליכי פתרון בעיות החל מניתוחן ועד למימושן באמצעות תכנית מחשב. לשם כך על התלמידים ליישם תהליכי חשיבה הן ברמת הפשטה גבוהה, המתייחסים להבנת הבעיה, והן ברמות הפשטה נמוכות יותר בדרך לפתרונה של הבעיה. בכך, מאפשרת תוכנית הלימודים פיתוח כישורי חשיבה מסדר גבוה, מודעות לרמות הפשטה וכן כישורי רפלקציה להבנת תהליך הפתרון וחשיבה ביקורתית לצורך הערכת הפתרון.

מדעי המחשב הוא מקצוע הבסיס לכל לימודי המגמה.

תכנית הלימודים:

בכיתה י': 

  • מושגי יסוד : אלגוריתמיקה,משתנים,אופרטורים,פעולות מתמטיות,המרות, פעולות ופרמטרים, קלט פלט , מחרוזות וטבלת מעקב . 
  • ביצוע מותנה: פעולות בוליאניות, פעולות לוגיות, if…else 
  • ביצוע חוזר:  לולאות for…while , מסננת קלט, מונים וצוברים, מעקב , קינון לולאות, תיעוד
  • מערכים:  מבני נתונים סידרתיים, מבנה, פעולות חיפוש ,מיון ומיזוג 
  • עצמים : המחלקה מבנה ותפקיד, תכונות, בנאים ופעולות, כימוס והכלה, תיעוד ותכניות בדיקה. 

בכיתה יא: 

  • מבנה נתונים:  רקורסיה, יעילות, מחסנית, תור, רשימה מקושרת, ועצים בינאריים 
  • תכנות מונחה עצמים: עולם העצמים – מחלקות, כימוס, הכלה, הורשה, פולימורפיזם וממישקים. 

 

החלופה- תכנות תחת מערכת ההפעלה אנדרואיד באה לתת מענה במערכת החינוך הבית ספרית לחידושים ולהתקדמות בעולם בתחום הטלפונים החכמים, ולחשוף תחום זה בפני התלמידים מגיל צעיר, במדינה שכלכלתה נשענת על תעשיית ההי-טק. הטלפון החכם היום נחשב לתחום הגדול ביותר בעולם, טלפון חכם שנחשב למחשב לכל דבר, עם יכולות ומאפיינים העולים על המחשב הרגיל כמו התוספות הקשורות לטכנולוגית התקשורת )BT,GPS, WIFI, GSM ,)חיישנים, מסך מגע ועוד.

נושאי הלימוד:

  • סקירה: מה זה ה"אנדרואיד" Android . ?1 3
  • תכנות מונחה עצמים בשפת JAVA: הורשה, מחלקות,פולימורפיזם, ממשקים, 6 4 1
  • Activity פעילות: אפליקציה/ליישום מבוא
  • ותבניות רכיבים: UI-User Interface משתמש ממשק
  •  טיפול אירועים ושימוש במחלקה פנימית
  • Intents מסרים
  •  תפריט, תיבת דו-שיח,הודעות bar Status וטיפול באירועים .
  • Application Resources- משאבים
  • Data Storage – איחסון נתונים
  • תכנון וניתוח אפליקציות ,ניתוח בשיטת – UML ,תאור מסכים,
  • ספקי תוכן
  •  רכיבים מתקדמים:מולטימדיה ומצלמה, חיישנים, GPS , ומפות.
  • גרפיקה ואנימציה

 

מרחב הסייבר והגנת סייבר

מרחב הסייבר הוא המרחב המטפורי הנוצר מחיבור ישויות שונות – מציאותיות ווירטואליות – באמצעות מערכות מחשב ומערכות תקשורת. למערכות אלו, השפעה על חיי היום יום של כל אחד מאיתנו, ופגיעה בהן עלולה להפריע למהלך החיים התקין. לכן, ישנה חשיבות ללימוד הגנת כסייבר כמקצוע.

מההיבט הכולל, ניתן להגדיר את מרחב הסייבר כמערכת של מערכות. כל מערכת שכזו מורכבת מרכיבים הבונים אותה, מקשרים בניהם ומפעולות אפשריות עליהם. מערכת יכולה להיות בכל סדר גודל, החל משבב בודד וכלה ברשת תקשורת חובקת עולם – האינטרנט.

 

נושאי הלימוד:

  • PYTHON
  • מחשבים רשתות.
  • הגנת מערכות הפעלה
  • גולן מור

    מרכז המגמה - golanmor45@gmail.com